Voor scholen

Voor Poldertheater is het leveren van geschikte voorstellingen en projecten aan middelbare scholen de kerndoelstelling. We hebben aanbod voor alle schooltypes. Onze projecten zijn bijzonder geschikt voor leerlingen die weinig ervaring met theater hebben of er niet automatisch mee in aanraking komen. En dan niet met kinderachtige, versimpelde voorstellingen, maar met echt modern theater over deze tijd, gespeeld door spelers tussen tussen de 15 en 21 jaar. Op deze manier brengen we theater dicht bij de belevingswereld van ons jonge publiek. Het doel is leerlingen een theaterervaring te bieden die breder is dan het kijken naar de voorstelling alleen. Met elke school worden (één of meerdere) betaalbare workshops op maat ontwikkeld die draaien om persoonlijke aandacht, een veilige sfeer en de talentontwikkeling van de leerlingen. Vaak bedenken we samen een leerlijn. Poldertheater werkt al op 18 Amsterdamse middelbare scholen van praktijkonderwijs tot gymnasium en alles wat er net buiten valt.

Pro/vmbo: in de klas

1503483_637767652943103_703043253_n

Voor pro, vmbo en mavo bieden we een workshoptraject inclusief een voorstelling in de klas aan. Deze projecten worden in overleg met de school samengesteld en zijn exact toegesneden op het niveau van uw leerlingen. Hierbij staat centraal dat jongeren ontdekken dat theater iets kan zijn wat je zelf verzint. Ieder jaar kiezen we een sociaal thema waar de leerlingen ook in het dagelijks leven iets aan hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan omgaan met groepsdruk, social media, pesten, seksualiteit, maar ook aan het werken aan zelfvertrouwen en het stellen van grenzen in allerlei situaties.

In het workshoptraject, dat bestaat uit twee of drie lessen binnen enkele maanden, gaat de klas onder leiding van twee theaterdocenten van Poldertheater aan de slag. De leerling leert over het gekozen thema en ontwikkelt communicatievermogen, taalvaardigheid, sociale vaardigheden en bewustzijn van zichzelf en van de groep. Tegelijkertijd maakt de leerling kennis met verschillende theatervormen en wordt zich bewust van de eigen expressiviteit en creativiteit. Onderdeel van het traject is altijd een korte voorstelling, die tijdens de tweede of derde les in de klas wordt gespeeld door de jonge acteurs van Poldertheater. De voorstelling wordt hierdoor herkenbaar voor de leerlingen. Na afloop vindt een nagesprek plaats en spelen de leerlingen scènes uit de voorstelling. De laatste workshop eindigt met een samenvatting zodat de leerlingen inzicht krijgen in wat ze hebben geleerd.

Prijs per leerling: 17 tot 20 euro (afhankelijk van het aantal worskhops)

Havo/vwo: in het theater

De goede mens klas

Elk schooljaar maken wij voor havo- en vwo-leerlingen een voorstelling met een duur van 60 minuten. Dit is een bewerking van een stuk uit het toneelrepertoire of een nieuw geschreven tekst over een prikkelend onderwerp. Deze voorstelling wordt gespeeld door speciaal door ons getrainde acteurs in de leeftijd van uw leerlingen. Op deze manier kunnen uw leerlingen zich gemakkelijk met de personages identificeren.

Het programma op een dag ziet er meestal als volgt uit, maar kan in overleg aan uw wensen worden aangepast.
Van 16.00 tot 18.00 uur volgen de leerlingen in kleine groepjes workshops van onze theaterdocenten op school.
Daarna vertrekken ze naar het theater, waar ze om 18.30 uur kunnen eten (door ons verzorgd).
Om 19.30 uur begint de voorstelling.
Om 20.45 uur is het programma afgelopen en kan iedereen naar huis.

Prijs per leerling: 12 euro (19 euro inclusief eten)

Dit zeggen docenten over ons

‘Poldertheater is een topvoorziening voor Amsterdam. Heftig drama als Caligula van Camus wordt op zo’n manier gebracht dat het onze leerlingen oprecht raakt. De voorbereidende workshops vergroten hun betrokkenheid bij de thematiek. Zij leren nadenken over zichzelf, hun relatie tot elkaar, tot de wereld en de kunsten.’
Tonny Holtrust, dramaturge, voormalig secretaris Raad voor Cultuur, voormalig directeur ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, momenteel rector van het Fons Vitae Lyceum

.

‘Al twee jaar liep een leerling uit mijn mentorklas onzeker en voorovergebogen rond op school. Tijdens de theaterworkshops van Poldertheater leerde zij onder andere zelfverzekerd te staan en hoe ze haar stem beter kon gebruiken. Nu gedraagt ze zich heel anders, een erg positieve ontwikkeling!’
Damione Cornelisse, docent Beeldende vorming, Zuiderlicht College VMBO